Ribs på Weber Summit Charcoal

Categories: Food

Når jeg laver ribs bruger jeg 3-2-1 metoden. Det går i sin enkelthed ud på at de først får 3 timer på grillen, så 2 timer i folie og så 1 time på grillen igen.

Der er indkøbt 3 sider kamben hos slagter koldberg

De er frosne når jeg køber dem, så jeg lader dem gerne ligge og tø op i køleskabet. Hvis de skal bruges her og nu har haft puttet dem i en spand med lunken vand


Det første jeg gør er at fjerne hinden på undersiden af benene

Når hinden er fjernet bliver oversiden af benene smurt ind i oliven olie for at få rubben til bedre at hænge fast

I dette tilfælde har jeg brugt en rub fra Famous Dave

Jeg giver kun kødet rub på oversiden af benene. Benene bliver sat på køl igen i en 3-4 timer inden de skal på grillen

Grillen er gjort klar til røgning ved cirka 100-110 grader Celsius. Jeg har fyldt den med Heat Beads og nogle trækul da jeg synes det giver en rigtig god røg. Som røgtræ bruger jeg en blanding af bøg, blomme og æbletræ. Jeg bruger større stykker træ som jeg placerer i yderkanten af de tændte kul

Under risten har jeg sat en bakke hvor jeg fylder kogende vand i, det gør jeg for dels at undgå kødet bliver tørt og for at få røgen til at binde

Nu skal grillen bare stå ved 110C i 3 timer

Undervejs bliver der sprøjtet med æblejuice i en vandforstøver, det gør jeg cirka hver time

Efter at benene har været på grillen i 3 timer bliver de taget af. Man kan se at kødet så småt er begyndt at trække sig tilbage

Benene bliver lagt i sølvpapir og penslet med smeltet smør, derefter drysser jeg noget “tryllestøv” over dem inden de bliver pakket stramt i sølvpapiret inden de lægges på grillen igen. Tryllestøvet består af brun farin og cayennepeber, det giver sødme og et skud varme

Nu skal de ligge på grillen i 2 timer. I denne periode vil kødet trække sig endnu mere fra benene og blive utrolig møre af at blive “dampet” inde i alufolien

Efter de to timer bliver benene pakket ud igen og smurt med en hjemmelavet BBQ sauce (VM-Ribs) fra det danske grill landshold. Nu skal benene have lov at ligge 1 time på grillen inden de skal tages af og hvile. Som det ses på billedet er det svært at tage hele siden ud af alufolien uden at de går fra hinanden


Efter at have fået lov at hvilke i 15 minutter bliver benene serveret med hjemmelavede pommesfritter der er lavet på rotisseri i Webers finmaskede kurv.