Pizza på Weber Summit Charcoal

Categories: Food

  • 370ml lunken vand
  • 1pk tørgær
  • 60ml olivenolie
  • 12g salt
  • 100g durummel
  • 500g tipo00 mel

pizzadej

Ingredienserne blandes sammen i den rækkefølge de er nævnt. Det giver en mængde der svarer til 4 pizzaer, men jeg laver kun 3 ud af dem for så kan jeg få nogle større pizzaer end normalt. Jeg lader dejen stå i en skål i stuen og hæve. 2 timer inden pizzaerne skal laves bliver dejen delt op i det antal pizzaer jeg vil lave og får lov at efterhæve på bagepapir i en slukket ovn.

varm grill
Grillen tændes op med en mængde af briketter der svarer til en hel grillstarter med top på. Når briketterne er klar så hældes de ud i grillen og reflektorpladen lægges ovenpå til indirekte varme. Nu får grillen lov at varme op til over 300C mens at jeg laver pizzaerne klar.

Når pizzaerne og grillen er klar lægges pizzastenen på og bliver opvarmet i 10min inden den første pizza lægges på. Min erfaring er at stenen ikke skal have meget mere end 10 minutter for ellers når den at optage for meget varme så bundene bliver brændte længe inden fyldet er klar.

Pepperoni Pizza
Lufig dej
Pepperoni og kartoffel pizza